Hat lépés a sikeres digitális transzformációs stratégia kidolgozásához
Tudjuk jól, hogy egy jó digitális transzformáció folyamata és a hozzá kapcsolódó stratégia kialakítása nem könnyű feladat. Strukturált megközelítést, az érdekelt felek erőteljes és teljes bevonását, gondos elemzést és megalapozott érvelést igényel. Hogyan tudnánk mégis sikeresen teljesíteni a kidolgozását?
A londoni illetőségű Lumenia Consulting által publikált egy tanulmányt, mely alapján hat lépésben foglalható össze a folyamat:
1. Értsd meg a meglévő üzleti stratégiádat!
Kezdd azzal a tervezést, hogy áttekinted a már meglévő stratégiai dokumentációkat és folytass beszélgetéseket az alkalmazottaiddal, a vezetőiddel, így betekintést nyerhetsz abba, kiben, milyen jövőkép rejlik. Mindez megalapozza a digitális transzformáció irányát. Például nem mindegy, hogy arra fókuszálunk, hogy az „online értékesítés növekedése kerüljön előtérben” vagy hogy a „fizikai fiókok számát duplázzuk meg”. A két irány eltérő hatással vannak az IT-beruházásokra.
2. Határozd meg a digitális átalakítás mértékét!
Mérlegeld, hogy a digitális transzformációnak milyen széles körűnek kell lennie, figyelembe véve a tágabb üzleti kontextust. Térképezd fel, mit jelent a digitalizáció a céged számára. Például érdemes megvizsgálni, hogy az informatikai portfólió átfogó átdolgozására és korszerűsítésére van szükség, vagy vannak olyan konkrét területek, amelyekre a kialakításra kerülő digitális stratégiának összpontosítania kellene?
3. Mérd fel a meglévő üzleti képességeidet és támogasd a digitális környezetet!
Értékeld a releváns üzleti folyamatok és a támogató technológia jelenlegi érettségét az erősségek, gyengeségek, kockázatok, problémák és hiányosságok azonosítása érdekében. Ennek során feltárhatod a fejlesztési lehetőségeket és a kapcsolódó előnyöket.
4. Határozd meg és értékeld ki az üzleti folyamataid digitális támogatásának jótékony hatásait!
Ezek jellemzően az emberek, folyamatok és technológiai változások széles körét foglalják majd magukban. A digitális transzformációs stratégiának kifejezetten olyan megoldásokra kell összpontosítania, amelyek az informatikai képességek alkalmazásával érhetők el. Ezeket a javaslatokat és kezdeményezéseket fel kell venni a digitális transzformációs ütemtervbe. Vizsgáld meg mindegyiket, figyelembe véve a tervezett időkereteket, a költségtartományokat, az előnyöket, az erőforrásigényeket és az egyes kezdeményezésekhez kapcsolódó korlátokat.
5. Készítsd el a digitális transzformációs stratégiád ütemtervét!
Miután azonosítottad a feladatokat, elkezdheted meghatározni ezeknek a sorrendjét. Fontos, hogy reális képet alakíts ki arról, hogy mennyi változást képes a vállalkozásod vállalni, és mennyi időre van ehhez szükség. A nagyobb szervezetek általában több párhuzamos tevékenységet tudnak kezelni, mint a kisebbek. Érdemes készíteni egy vizuális roadmapet, ami ábrázolja az összefüggéseket, a lehetséges párhuzamos tevékenységeket és a becsült időkereteket. Az ütemtervhez érdemes becsatolni az egyes javaslatok leírását, az üzleti célkitűzésekhez való egyértelmű kapcsolódással. A korai szakaszban az ütemtervben nem minden lesz egyértelmű. Azonban ahogy az üzleti és informatikai környezet fejlődik, a távolabbi elemek közelebb kerülnek és világosabbá válnak, magát az ütemtervet is finomítani kell.
6. Véglegesítsd a digitális transzformációs stratégiádat!
A stratégiát a vezető stakeholdereknek meg kell ismerniük és többszöri felülvizsgálatra, finomításra is szükség lehet. A későbbi végrehajtáshoz szükséges támogatás megszerzése kritikus része, és az előző lépések során az érintettekkel való aktív kapcsolatfelvétel és a gondolkodásmód validálása megkönnyíti ezt a feladatot.
Forrás: ERP News