Mondd, te mit választanál? – CRM vs. ERP
CRM vs. ERP – Mi a különbség köztük és egyáltalán mire valók? Mikor melyiket érdemes alkalmazni egy vállalaton belül? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre adunk választ az alábbi írásban.
A legtöbb vállalat életében eljön az a pillanat, amikor elkerülhetetlenné válik egy (vagy akár több) informatikai rendszer bevezetése. Amikor vállalati szoftvert keresünk az üzleti folyamatok egyszerűsítésére, akkor gyorsan kiderül, hogy a piacon a két leggyakoribb rendszertípus az ügyfélkapcsolat-kezelési (CRM) és a vállalati erőforrás-tervezési (ERP) platform.
Bár mindkét rendszer segíthet az adatok integrálásában és a manuális folyamatok automatizálásában, vannak különbségek. E különbségek megértése a kulcsa a megalapozott döntés meghozatalának.
Egy ERP vagy CRM-rendszer megfelelő az Ön számára? Nézzük meg a részleteket, és találjuk meg a választ!
Amikor a vállalati folyamatok bonyolultsági foka meghaladja a követhető szintet, felmerül, hogy az Excel-táblákon túl szükség volna egy könnyebben kezelhetőbb, megbízhatóbb rendszerre. A vállalatvezetőknek ilyenkor szükséges felmérniük, hogy a szervezetük számára melyik megoldás a legmegfelelőbb. Ehhez tisztában kell lenniük az eltérő üzleti igényeikkel. Vagyis, nem elég az a hozzáállás, hogy „egy partnercégnél ezt vagy azt a szoftvert használják, nálunk is jó lesz”. Akár CRM (Customer Relationship Management), akár ERP (Enterprise Resource Planning) rendszer, akár ezek valamilyen integrációjának bevezetéséről legyen szó, az mindig elsősorban üzleti és nem informatikai kérdés. Vagyis a bevezetést komoly tervezési folyamat előzi meg, ahol olyan tényezőket kell figyelembe venni, mint például a vállalat mérete, stratégiai célkitűzései vagy éppen az adatigények.
Definiáljuk: mi az az ERP? Mi az a CRM?
Az ERP, avagy vállalatirányítási rendszerek lényegében több különálló részleg – köztük a pénzügy, logisztika, gyártás, HR – napi üzleti folyamatait egyesítik egyetlen központi adatbázisban, ahol valós időben látható minden tranzakció és azok pénzügyi vonatkozása is. Az adatok így egy helyen, minden döntéshozó és felhasználó számára elérhető módon, integráltan kerülnek tárolásra.
Az ERP-rendszerek használatával lehetővé válik az alkalmazottak és az üzleti vezetők számára, hogy egyetlen, pontos és integrált képet kapjanak az üzleti és pénzügyi folyamatokról, a raktári műveletekről, az értékesítésről, vagyis a vállalatirányítási rendszeren keresztül nyomon követhető egy adott vállalkozás teljes működése. Ezekkel a rendszerekkel transzparensebb működés, nagyobb fokú szabványosítás, valamint az üzleti szabályok és folyamatok könnyebb betartása érhető el.
A CRM (Customer Relationship Management) rendszer alapjaiban változtathatja meg a vállalatok ügyfélkezelési és értékesítési folyamatait.
Míg az ERP-szoftver segít a vállalatoknak háttér-irodai folyamataik kezelésében, a CRM-szoftver inkább az ügyfelek felé fordul. A vállalatok személyre szabott e-mail kampányokat hozhatnak létre, optimalizálhatják értékesítési ciklusaikat és kezelhetik e-kereskedelmi műveleteiket egy rendszerben.
Ez a szoftver lehetővé teszi az értékesítési, marketing, ügyfélszolgálati és kapcsolódó csapatok számára, hogy kommunikáljanak egymással és az ügyfelekkel. Minden érintkezési ponton hozzáférhetnek a CRM-műszerfalakhoz, amelyek valós idejű adatokon alapuló releváns betekintést nyújtanak.