Felhő vagy nem felhő? Ez itt a kérdés.
Slágertéma manapság, hogy ha már eldöntöttük, hogy ERP-rendszert szeretnénk a vállalatunkhoz bevezetni, akkor saját tulajdonú, saját üzemeltetésű rendszert válasszunk, vagy úgynevezett felhő megoldást? Az alábbi cikkben erre keressük a választ.
Utoljára tavaly foglalkoztunk a felhő alapú rendszerek témájával, de most új szempontok szerint is megvizsgáljuk a kérdést. Rögtön az elején le kell szögeznünk, hogy ez egy rendkívül komplex téma. Nem csupán technológiai szempontból kell megközelíteni a választ, hanem ebben az esetben is a saját céges működéseinkből, folyamatainkból kell kiindulnunk. Például azoknál a cégeknél, ahol a folyamatok ismételhető, standard módon elvégezhetők, egy felhőalapú megoldás jól tud működni.
Előnyök-hátrányok
Számos előnye van annak, ha felhő megoldást választunk. Az első, hogy ezek a szoftverek mindig frissek. Ugyanis maga a szolgáltató mindig “frissen” tartja. Javítja a hibákat, követi a törvényi változásokat és ezeknek megfelelően updateli a rendszerünket. Tehát, ez nem a mi dolgunk és nem jelent plusz költséget. Így az adott cég sokkal jobban tud a külső változásokkal együtt mozogni.
Ugyanakkor a felhő alapú megoldásoknak van egy közös tulajdonsága, mégpedig az, hogy csupán kis mértékben módosíthatók, hiszen így lehet nagy tömegben ezeket az alkalmazásokat életben tartani, frissíteni. Ezt kezelhetjük hátrányként, ugyanakkor megvizsgálhatjuk akár úgy is, mint egy alaptulajdonság.
Egy másik fontos kérdés, ami szintén a felhő megoldások felé mutat és komoly érv szokott lenni, az az informatikai szakmában tapasztalható munkaerőhiány.
Munkaerőhiány
Egy gyártó cégnél legalább 2-3 fős informatikai üzemeltetési csapat kell ahhoz, hogy a rendszert folyamatosan működőképes állapotban tudják tartani. Minél távolabb megyünk Budapesttől, annál nehezebb megoldani ezt a problémát. Sokkal nehezebb kollégákat, adott esetben távoli városokba, kisebb településekre elvinni, akármilyen fizetéssel is csábítják őket. Ha felhő alapú megoldásunk van, akkor csupán azt kell elérnünk, hogy stabil internetkapcsolatunk legyen a vállalkozásunkon belül és a külső szolgáltató cég feladata a megfelelő informatikai, mérnöki hátteret, rendelkezésre állást biztosítani.
Fluktuáció
Végül, gyakran nem gondolunk rá, de a munkaerő fluktuáció és az onboarding folyamata is döntő lehet a kérdésben. Miért? Mert nagyon sok cég esetében jellemző, hogy 2-3 évente kicserélődik bizonyos pozíciókban a dolgozók állománya. Ebben az esetben nem mindegy, hogy egy felhőalapú rendszert használunk és bekerül az álláshirdetésbe, hogy A,B vagy C rendszer ismerete előny. Majd találunk egy munkatársat egy felhőalapú standard rendszer mentén. Ilyenkor a betanulási folyamat sokkal rövidebb időt, csupán heteket vesz igénybe. Míg ha egy egyedire fejlesztett, különleges rendszerünk van, akkor akár 3-4 hónapig is eltarthat, hogy az adott kolléga kiismerje magát a munkakörében, illetve a hozzá kapcsolódó szoftverekben.
Nagyon sok szoftvernél elérhetőek a különböző platformok, különböző megoldások, és azt, hogy melyik vállalatnak, melyik a megfelelő, kellően strukturált gondolkodással, megfelelő módszertannal tudjuk csak kiválasztani. Mindenesetre, mi mindenkit bíztatunk arra, hogy érdemes felhő alapú rendszerekben gondolkodni.