Mikor kellhet egy KKV-nak ERP-rendszer?
Működési logikájából és előnyeiből következően az vállalatirányítási rendszerek tömeges elterjedése leginkább a nagyvállalatokra jellemző. A kis- és középvállalatok egyszerűbb tevékenység- és folyamatstruktúrával rendelkeznek a nagyvállalatokhoz képest. Sokszor nem egyértelmű, hogy mikor jelenthet komoly hatékonyságbeli előrelépést egy ERP-rendszer.
A pandémia hatására a KKV-szektorban is megváltoztak a digitalizációs piaci igények. Az informatikai rendszerek használata létszükségletté vált, hiszen a vállalatoknak digitálisnak kell lenniük ahhoz, hogy versenyképesek maradhassanak. Ugyanis mind a végfelhasználók, mind az üzleti partnerek elvárják, hogy a termékek és szolgáltatások iránti igényeiket a lehető leggyorsabban és legkényelmesebben elégítsék ki.
Bár a kis és közepes méretű vállalkozások adják a “gazdaság gerincét”, ERP-rendszereket meglehetősen kis százalékban alkalmaznak. Szektorokat vizsgálva elmondható, hogy legnagyobb mértékben a nagykereskedelemben (53,09%-ban), az információs és kommunikációs szektorban (52,59%) használnak valamilyen ERP-rendszert. A legkevésbé a vendéglátásban (16,79%) és az építőiparban (22,55%) jellemző a vállalatirányítási-rendszerek használata.
De mégis, egy KKV mikor éri el azt az állapotot, ahol már szükségessé válik egy komplex, integrált ERP-rendszer?
A kis- és közepes méretű vállalkozások fejlődésük során eljuthatnak arra a pontra, amikor a vállalati folyamatok bonyolultsági foka meghaladja a követhető szintet. Például megsokszorozódnak a vállalat adminisztrációs tevékenységei. Ilyenkor már egy számlázó program, Excel-táblák tömkelege vagy a papíron végzett ügyintézés hátrányt jelent, mind az erőforrás, mind pedig a hatékonyság oldalán. A tevékenységek egyre átláthatatlanabbá válnak. Ebben az esetben egy ERP-rendszer megoldás lehet, hiszen segítségével a folyamatok leegyszerűsödhetnek.
Amikor egy KKV elér egy bizonyos szintű növekedést, az ERP-rendszer használata szükséges feltétel lesz azért, hogy a további növekedés és profitszerzés biztosítható legyen.
A KKV-k számára elérhető ERP-rendszerek ma már teljes mértékben lefedik az olyan alapvető követelményeket, mint az integráció, a pénzügy, számvitel, HR, CRM, logisztika, vagy éppen a projektmenedzsment.
Felhasznált irodalom:
Demeter Krisztina: Termelés, szolgáltatás, logisztika (Akadémia Kiadó, Budapest, 2016)
Magyar Tudomány 2022/4 – Gubán Ákos, Sándor Ágnes, Szigili Krisztina: Integrált rendszerek szükségessége kis- és középvállalkozások esetében