A teljes tulajdonlás költsége: a TCO
A legtöbb esetben a cégek csak azzal foglalkoznak, hogy az adott projekt mennyibe kerül, mekkora az investment. Azonban az ERP-rendszereket fenn kell tartani. A szoftverszállító cégeknek nem feltétlenül érdeke a TCO – avagy a teljes tulajdonlás költségének témáját feszegetni, de egy vállalatnak a tudatos tervezéshez elengedhetetlen figyelembe venni.
Mit tartalmaz a TCO?
A TCO-nak része a hardver és az üzemeltetési költség, a projekthez kötődő bérköltségek, bónuszok, prémiumok. Például, ha on-premise megoldást választunk, akkor éves követési díjat fizetünk a szoftver működtetéséért. Ugyanakkor még szükség lehet supportra, vagy akár apróbb riport testreszabásokra, új munkavállalók betanítására. Ezeket a költségeket ma már 5 éves távlatban vizsgáljuk. Nagyon sok esetben amikor elsőre jónak tűnik egy projekt ár-érték szempontjából, amikor elkezdünk 5 évre és az összes elemmel számolni, kiderülhet, hogy 3 év után adott esetben egy másik projekt sokkal jobb eredményeket tudna hozni.
Mindezek mellett a legalaposabb előkészítésnél is előfordul, hogy az ERP -rendszer bevezetése alatt valamilyen változás áll be. A jogszabályok, nagy partnerek igényei, üzleti környezet vagy akár az Ügyfél saját tevékenységének bővülése, belső folyamatainak változása miatt is. Minden esetben azt szoktuk javasolni, hogy a kialkudott projekt áron felül legalább 10-15 százaléknyi tartalékot képezzünk.
Ha ezeket mind megvizsgáltuk, külön a szoftver funkcionális megfelelőségét és megnéztük az árakat, az egészet összességében, súlyozottan, professzionális szinten kell megvizsgálni, amihez mindenképpen szükséges egy független tanácsadó.