ERP alapok: fogalmi háttér és jellemzők
Mozaikszavak, bonyolultnak látszó meghatározások, összefüggések, komoly döntések és hosszú, költséges folyamatok – sokan bóklásznak az ERP-rendszerek sűrű labirintusában, kapaszkodók nélkül. Most viszont tiszta vizet öntünk a pohárba és segítünk eligazodni a vállalatirányítási rendszerek világában. Cikksorozatunk első részében a fogalmi hátteret vázoljuk fel.
Ha definiálni szeretnénk azt, hogy mi az ERP, azaz vállalatirányítási rendszerek lényege, azt mondhatjuk, hogy olyan komplex szoftvermegoldás, amely egységes rendszerbe integrálja a vállalat összes üzleti funkcióját és alapvetően a vállalat belső folyamataira koncentrálnak. Mondhatjuk, hogy az SAP nevű, nagymúltú német cég vezette be az üzleti életbe a fogalmat az R/2-es rendszer megjelenésével a 80-as évek elején.
Mik az általános jellemzői egy ERP rendszernek?
- Átfogó, integrált rendszer, támogatja a vállalat összes üzleti folyamatát.
- A szoftvercsomagok készen kaphatók, de a vállalatok számára testre szabhatják őket – bár ezzel érdemes óvatosan bánni, ahogy arról már többször is írtunk (link a cikkre).
- Az egyes funkcionális területekhez különálló programmodulok tartoznak, amelyek egymáshoz illeszkednek – ezeknek megvásárlása és integrálása választható.
- Konfigurálható, azaz az üzleti funkciók támogatása többféle módon történhet.
- Központi adatbázisra épül.
- Változtatható felhasználói felülete van.
- Képes komplex jogosultsági rendszereket kezelni
A legtöbb nemzetközi ERP rendszerben megtalálhatók: pénzügy, könyvelés, termelésirányítás, beszerzés, készletgazdálkodás, értékesítés, marketing, humánerőforrás-menedzsment. Ezeken kívül további modulok is előfordulhatnak, mint például projektmenedzsment, minőségmenedzsment, szervízmenedzsment stb.
Az ERP rendszerek ellátják a napi üzletmenet funkcióit, továbbá információval szolgálnak az operatív szintű menedzsment számára a különböző jelentésekkel és lekérdezésekkel.
Legfőbb előnyük az integráció és a szabványosítás, valamint az üzletmenetben közreműködők közötti kommunikáció elősegítése, de javítják a termelő-szolgáltató rendszerek működésének hatékonyságát, csökkentik a költségeket.
Forrás: Kacsukné Bruckner Lívia – Kiss Tamás – Bevezetés az üzleti informatikába, Akadémiai Kiadó, 2019