ERP alapok: fogalmi háttér és jellemzők

Szerző: NOREX ERP Közzétéve:

Mozaikszavak, bonyolultnak látszó meghatározások, összefüggések, komoly döntések és hosszú, költséges folyamatok – sokan bóklásznak az ERP-rendszerek sűrű labirintusában, kapaszkodók nélkül. Most viszont tiszta vizet öntünk a pohárba és segítünk eligazodni a vállalatirányítási rendszerek világában. Cikksorozatunk első részében a fogalmi hátteret vázoljuk fel. 

Ha definiálni szeretnénk azt, hogy mi az ERP, azaz vállalatirányítási rendszerek lényege, azt mondhatjuk, hogy olyan komplex szoftvermegoldás, amely egységes rendszerbe integrálja a vállalat összes üzleti funkcióját és alapvetően a vállalat belső folyamataira koncentrálnak. Mondhatjuk, hogy az SAP nevű, nagymúltú német cég vezette be az üzleti életbe a fogalmat az R/2-es rendszer megjelenésével a 80-as évek elején. 

Mik az általános jellemzői egy ERP rendszernek?

  • Átfogó, integrált rendszer, támogatja a vállalat összes üzleti folyamatát.
  • A szoftvercsomagok készen kaphatók, de a vállalatok számára testre szabhatják őket – bár ezzel érdemes óvatosan bánni, ahogy arról már többször is írtunk (link a cikkre). 
  • Az egyes funkcionális területekhez különálló programmodulok tartoznak, amelyek egymáshoz illeszkednek – ezeknek megvásárlása és integrálása választható. 
  • Konfigurálható, azaz az üzleti funkciók támogatása többféle módon történhet.
  • Központi adatbázisra épül. 
  • Változtatható felhasználói felülete van. 
  • Képes komplex jogosultsági rendszereket kezelni

A legtöbb nemzetközi ERP rendszerben megtalálhatók: pénzügy, könyvelés, termelésirányítás, beszerzés, készletgazdálkodás, értékesítés, marketing, humánerőforrás-menedzsment. Ezeken kívül további modulok is előfordulhatnak, mint például projektmenedzsment, minőségmenedzsment, szervízmenedzsment stb.

Az ERP rendszerek ellátják a napi üzletmenet funkcióit, továbbá információval szolgálnak az operatív szintű menedzsment számára a különböző jelentésekkel és lekérdezésekkel. 

Legfőbb előnyük az integráció és a szabványosítás, valamint az üzletmenetben közreműködők közötti kommunikáció elősegítése, de javítják a termelő-szolgáltató rendszerek működésének hatékonyságát, csökkentik a költségeket. 

Forrás: Kacsukné Bruckner Lívia – Kiss Tamás – Bevezetés az üzleti informatikába, Akadémiai Kiadó, 2019

Kategóriák: ERP