Miért olyan izgalmas kérdés a verzióváltás?
Kicsit furcsa, de a statisztikák szerint a cégek csupán 10 százaléka készül a következő évben új ERP rendszer bevezetési projektre vagy cserére, miközben az EU-ban nálunk a legalacsonyabb az ERP-t használó cégek aránya. Pedig a jelenlegi helyzet teljesen más, mint néhány évvel ezelőtt.
A legnagyobb cégek többsége olyan külföldi integrált rendszer gyártók termékeit használják, mint az SAP, a Microsoft vagy az IFS. Ezekre a gyártók azonban – még akkor is, ha az adott ügyfél fizet a törvényi követésért és a hibajavításért – nem vállalnak a végtelenségig garanciát.
Az újabb és újabb verziók megjelenésével egyszerűen nem tudják fenntartható módon a régiekben is a szükséges módosításokat eszközölni. Jellemzően van egy lejárati időpont, ami után már nem biztosítják ezt a szolgáltatást. Ezzel persze nyomást is tudnak gyakorolni az ügyfelekre, hogy fejlesszék a rendszereiket.
A régi SAP verziókra a gyártó először 2025-ig, majd kitolva a dátumot 2027-ig vállalja ezt, a Microsoft régi Navision és Axapta rendszereire, vagy a 8-10 éves IFS Applications megoldásokra csupán 2023 év végéig.
Persze, lesznek olyan partnerek, akik hajlandóak ezt követően is életben tartani a régi rendszereket, de az szinte biztos, hogy nem ugyanazon a költségszinten.
Laikusok persze azt is gondolhatják: miért olyan nagy dolog ez? Jön az új verzió, feltelepítjük, aztán repülünk tovább. Ez viszont a cégek 90 százalékánál messze nem ilyen egyszerű. A magyar ERP bevezetések többségénél az egyik legalapvetőbb ügyfél mentalitás óriási problémákat okoz, amit az elmúlt 24 évben láttam: agyonfejleszteni, magamra szabni, bármi áron. Nem gondolkodtak az elmúlt 10 évben a cégeknél abban, hogy alkalmazkodjanak az adott szoftver kínálta standard funkciókhoz. Kipréselték az összes testreszabást, fejlesztést a szoftverszállítókból, amit csak lehetett.
Ennek a legsúlyosabb következménye az volt, hogy az elmúlt években nem tudtak haladni a technológiai és funkcionális fejlesztésekkel. A múltban ragadtak, a folyamataikat sem tudták dinamikusan változtatni, nem tudtak új, előremutató funkciókat használatba venni, pedig elvileg fizettek érte. Ez pedig komoly üzleti hátrányt okoz.