Mit jelent a digitális érettség?
Mikor éri el azt a pontot egy vállalkozás, hogy a digitalizáció útjára lépjen? Mi az a pont, amikor a szükség találkozik a szervezet befogadó képességével? Miről lehet felismerni, ha eljött ez az idő? Egyáltalán, mi az a digitális érettség? Benkó Gábor írása.
A címben szereplő kifejezésre több definíció is létezik, attól függően, milyen szempontból vizsgáljuk. Az egyik (nagyon átfogó) meghatározás szerint a szervezet azon képessége, hogyan tud digitalizációval értéket teremteni saját magának, ezen keresztül a vevőinek. De létezik olyan meghatározás is, hogy egy szervezet digitális megoldást épít be a saját működésébe, ez már a digitalizáció megvalósítására utal.
Egy dologban közös minden meghatározás: egyrészt a digitális eszközök ismeretével és felhasználásával foglalkozik egy adott szervezeten belül (ezek számítógépek, a rajtuk futó szoftverek, tárolt adatok és a maguk felhasználók), másrészt a digitális technológia felhasználását befolyásoló tényezőkkel: vállalati működés, a szervezeti kultúra, a vezetés stb.
Mit jelent mindez a gyakorlatban?
A digitális érettség mutatószámként is értékelhető, de nem egy szimpla KPI. Sokkal inkább egy bonyolult státusz-mutató, amely nagyon sok összetevőből áll össze.
A digitális érettség felmérése több vállalati területen zajlik. A fő mutatószámon kívül a vizsgált tényezők más egyéb eredményeket is adnak, amelyekből további következtetéseket lehet (és kell) levonni. Így nem csak egy technológiai fejlettséget, hanem az emberek és a technológia együttműködését, a fejlettség egy fokozatát mutatja meg. A fejlettség azonban növelhető/növelendő. Ahogy a vállalat fejlődik, a következő mérések megmutatják annak eredményességét.
A végső cél egy olyan vállalat, amely ismeri a vevőit, képes visszatérő vevőket generálni saját maga számára, ehhez pedig minden, számára elérhető IT eszközt felhasznál. Ez a vállalat képes a piacot befolyásolni, akár irányítani is, olyan stratégiákat követve, amelyet modern IT eszközök segítségével alkotnak meg és hajtanak végre. Ez a vállalat ismeri a vevőit és a dolgozóit, képes belőlük a legjobbat kihozni és olyan teljesítményekre sarkallni őket, ami a csúcsra viszi és ott is tartja a vállalatot.
Amennyiben kíváncsi vagy, hogy a cégetek hol tart a digitális érettségben, kérd felmérésünket ide kattintva!
Szerző: Benkó Gábor