ERP vs. IT projektmenedzser: mik a legfőbb különbségek?

Szerző: NOREX ERP Közzétéve:


Sokan úgy gondolják, hogy az ERP és IT projektmenedzser munkakörök ugyanazt jelentik. Ám ki kell ábrándítanunk mindenkit. Bár bizonyos szempontból összefüggnek, de mégis, két jól elkülöníthető szakterületről van szó. Az alábbiakban mutatjuk a főbb jellemzőket!

Általánosságban elmondható, hogy míg az ERP projektmenedzser az üzleti folyamatokat optimalizáló és integráló projektekért felelős, az IT projektmenedzser az informatikai, illetve műszaki infrastruktúra fejlesztését és kezelését irányítja, vagyis a legfőbb különbség alapvetően az általuk irányított projektek jellegéből és fókuszából ered.

Egy ERP projektmenedzser olyan projekteket vezet, amelyek az üzleti folyamatokat integrálják és optimalizálják egy vállalaton belül, illetve  az ERP rendszer bevezetését kezeli. Az ERP rendszerek általában az üzleti folyamatok sokféle területét fedik le, mint például a beszerzés, a gyártás, a raktározás, az értékesítés, a pénzügyek stb. Ezért aztán, az ERP-projektek olyan projektmenedzsereket igényelnek, akik több funkciót átfogó, specifikus iparági ismeretekkel és valódi üzleti tapasztalattal, valamint erős pénzügyi érzékkel rendelkeznek.  Emellett jól kell ismerniük az ERP rendszereket és azok működését.

Ezzel szemben az IT projektmenedzser feladatköre kissé tágabb: leginkább az informatikai erőforrásokat ütemezi és az informatikai feladatok timingját, határidejét kíséri figyelemmel. Ezek lehetnek például szoftverfejlesztési projektek, hálózati infrastruktúra kiépítése vagy frissítése, adatbázis-kezelési rendszerek implementálása stb. A különböző folyamatokról jelentéseket készít, de a projekteket nem üzleti, hanem informatikai oldalról kezeli. Az IT projektmenedzser célja az informatikai infrastruktúra kialakítása vagy fejlesztése, azzal a céllal, hogy növelje az informatikai rendszerek hatékonyságát és megbízhatóságát, hogy azok jobban támogassák az üzleti folyamatokat.

Mit csinál egy vállalati ERP projektmenedzser?

  • Védi az ügyfél érdekeit a projekt minden fázisában a részletes tervezéstől a rendszer építésén, a megvalósításon át az éles üzembe helyezésig és utókövetésig.
  • Foglalkozik az ügyvezető kéréseivel és kezeli a felsővezetői csapat elvárásait.
  • Szorosan együttműködik a különböző részlegekkel, csoportvezetőkkel a projektcélok és az eredmények megértése és ellenőrzése érdekében.
  •  A változáskezeléssel, az adatkezeléssel, a tesztkezeléssel és a képzéssel kapcsolatos párhuzamos munkafolyamatok irányítja.
  • Felelősséget vállal a projekt pénzügyi nyomon követéséért.
  • Irányítja és mentorálja a projekthez rendelt BPO-kat és KKV-kat.
  • Kommunikál az ERP-szállító projektmenedzserével azért, hogy a projekt a munkaköri leírásnak megfelelően valósuljon meg.
  • Együttműködik az informatikai részleggel az adatintegrációk, a biztonság, a programintegrációk vagy a jelentések kezelésének érdekében.

És mit nem csinál?

  • Nem az ERP-szállítónak jelentenek, és nem felelősek a szállító nyereségéért vagy veszteségéért.
  • Nem rendelkeznek mély funkcionális ismeretekkel (hanem inkább átfogó) az ERP-megoldásokról. Ez az ERP-szállító és az üzleti BPO-k felelőssége.

Forrás: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7180676964821741568/